AKADEMIA DOBREGO RODZICA I DOBREJ ZABAWY
Od roku 2013 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach wraz z Gminną Biblioteką Publiczną w Bojszowach realizuje projekt pn. „Akademia Dobrego Rodzica i Dobrej Zabawy”.
Zapraszamy na nie maluchy w wieku do 4 lat, które są już gotowe do podjęcia nowych wyzwań wraz z rodzicami. Zajęcia są swojego rodzaju przygotowaniem do przedszkola – ich najważniejszym celem jest usamodzielnienie dziecka i zapewnienie mu bezstresowego startu w grupie przedszkolnej.
Czego uczą nasze zajęcia dzieci?
- współdziałania w grupie dzieci,
- zrozumienia dla potrzeb rówieśników,
- poszanowania zasad panujących w grupie i przedszkolu,
- a nade wszystko radości tworzenia, wynikającej z udziału w zabawach plastycznych i muzycznych.
Korzyści z zajęć dla dzieci:
- zapewnia dzieciom dobry start w grupie rówieśniczej,
- pozwala na stopniowe odzwyczajanie dzieci od ciągłej obecności rodziców, obniżanie lęku związanego z krótkotrwałym rozstaniem, zachęcanie dziecka do zostania pod opieką innej osoby,
- rodzi się możliwość nawiązania więzi emocjonalnej między dzieckiem a rówieśnikami oraz dzieckiem a opiekunem,
- rodzice mogą na bieżąco obserwować postępy swojego dziecka i rozmawiać o nich z psychologiem lub pedagogiem,
- w trakcie zajęć koncentrujemy się na indywidualnych potrzebach dzieci, dlatego odbywają się one w małych grupach,
- to też rozwój zdolności manualnych oraz rytmiczno-muzycznych dzieci,
- bezpieczne warunki do działania, do uczenia się,
- inspirujące otoczenie i pomysły na nowe zabawy,
- wolność i przestrzeń dla aktywności, eksploracji,
- kontakt z dziećmi (rówieśnicy i dzieci w rożnym wieku),
- pierwsze pozytywne doświadczenie związane z przestrzenią publiczną, instytucją (kontakt z miejscem, z dziećmi, z dorosłymi),
- robienie czegoś z niczego,
- poważne traktowanie ze strony dorosłych,
- możliwość łatwiejszej adaptacji w przedszkolu.
Korzyści dla rodzica/opiekuna:
- dostrzeżenie wartości bycia rodzicem,
- nowe interesujące miejsce dla aktywności swojego dziecka,
- możliwość zobaczenia dziecka w kontekście społecznym,
- pomysły na twórcze, inspirujące zabawy z dzieckiem,
- przestrzeń do bycia dobrym, aktywnym rodzicem,
- dostęp do specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci,
- zdanie sobie sprawy z tego, jak ważne dla rozwoju dziecka mogą być zwykłe, codzienne czynności,
- możliwość wymiany konkretnych informacji dotyczących wychowania dziecka itp.,
- wsparcie grupy,
- możliwość obserwacji etapów rozwoju dzieci w rożnym wieku,
- umiejętność twórczego rozwiązywanie problemów,
- trening umiejętności wychowawczych,
- możliwość działania na rzecz innych dzieci (np. akcja społeczna),
- wzrost poczucia własnej wartości,
- możliwość i okazję do włączenia się w życie społeczne,
- odnalezienie dziecka w sobie,
- zwiększenie zaangażowania rodziny w sprawy dzieci.
Korzyści dla społeczności lokalnej:
- nowa forma edukacji,
- świadomość wagi edukacji dzieci od urodzenia,
- podniesienie prestiżu gminy,
- możliwość sensownego wykorzystania, zagospodarowania zasobów lokalowych,
- łatwiejsza, łagodniejsza adaptacja dzieci do przedszkola, szkoły (a tym samym praca nauczycieli),
- aktywni członkowie społeczności,
- okazja do rozmowy na tematy dotyczące wszystkich mieszkańców,
- zdrowe i aktywne dzieci,
- nowa forma profilaktyki społecznej – oszczędniejsza, całościowa, systemowa (dotyczącą całej rodziny), bardziej skuteczna,
- forma wsparcia kobiet – matek np. aktywizacja zawodowa,
- możliwość wykorzystania różnorodnych umiejętności rodziców.