Placówka Wsparcia Dziennego – Świetlica Środowiskowa  została powołana do życia w roku 2004 w ramach działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach.

Placówka wspiera rodziny przez objęcie dziecka działaniami wychowawczymi, opiekuńczymi i edukacyjnymi. Swoją działalnością pomaga dzieciom  (tym samym rodzicom) przede wszystkim w zapewnieniu opieki wychowawczej, pokonywaniu trudności szkolnych i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków, organizowaniu wolnego czasu oraz realizuje programy socjoterapeutyczne  i psychoprofilaktyczne. Wychowanie w świetlicy  opiera się na zasadach etyki oraz na uniwersalnych wartościach, i ma na celu przygotowanie wychowanków i ich rodziców do właściwego i pełnego udziału w życiu społecznym na miarę ich indywidualnych możliwości.

Zasadniczym celem programu zajęć w świetlicy jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka, przygotowanie do  życia w społeczeństwie, do stawania się pełnowartościowym człowiekiem, pełnym poczucia własnej wartości i godności ludzkiej, zdolnym do podejmowania dojrzałych decyzji, wolnym od nałogów. Ukształtowanie osobowości zgodnej z uznawanymi społecznie normami i wartościami można osiągnąć poprzez realizację celów  głównych i szczegółowych.

 

Cele szczegółowe:

 

  1. Edukacyjne:

 

  • Uczenie się rozpoznawania emocji.
  • Poznawanie mechanizmów uzależnień.
  • Poznawanie chorób społecznych.
  • Uczenie się wybranych technik prac umysłowych.
  • Zdobywanie umiejętności przekazywania własnej wiedzy.
  • Uczenie się pełnienia określonych ról:
  • dziecka w rodzinie,
  • ucznia,
  • kolegi
  • Uczenie się rozwiązywania konfliktów między ludźmi.
  • Nabywanie wiedzy na temat tradycji i obyczajów naszego kraju.

 

 

  1. Rozwojowe (dostosowane do potrzeb wiekowych uczestników)

 

Okres wczesnoszkolny

 

  • Kształtowanie aktywności ruchowej i zabawy w grupie.
  • Zdobywanie wiedzy o świecie.
  • Rozwijanie twórczości dziecięcej.
  • Kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach dorosły – dziecko, dziecko – dorosły, w sytuacjach nowych (nieznanych).
  • Kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach dziecko – dziecko, i podejmowania wspólnej aktywności.
  • Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań.

 

Okres dorastania

 

  • Kształtowanie umiejętności wyrażania się w różnych formach, zwłaszcza literackich, marzeniach i wyobrażeniach.
  • Rozbudzanie samoświadomości.
  • Rozwijanie świadomości przynależności do grup społecznych.
  • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów osobistych.
  • Rozwijanie światopoglądu.
  • Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań.

 

  1. Terapeutyczne
  • Budowanie pozytywnego obrazu siebie i zwiększenie poczucia własnej wartości.
  • Odreagowanie napięć emocjonalnych.
  • Dostarczenie pozytywnych treści o sobie.
  • Rozpoznawanie swoich mocnych stron.
  • Rozwijanie szacunku do siebie i innych.
  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa, szacunku i zaufania.

 

 

Realizacja programu

Poszczególne zadania i formy realizacji programu będą się odbywać przy użyciu następujących metod, technik i form pracy z dzieckiem.

 

Forma  pracy:

  • praca grupowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w zespołach zadaniowych,
  • praca w parach (binarna).

 

Metody pracy:

  • psychodrama (odgrywanie ról i scenek),
  • arteterapia,
  • rysunek,
  • dialog terapeutyczny,
  • rozmowy w kręgu,
  • gry i zabawy ruchowe,
  • terapia przez zabawę,
  • rundka,
  • burza mózgów,
  • opowiadanie (bajka, metafora),
  • przedstawienie teatralne, kukiełkowe,
  • mini – wykład,

 

Techniki pracy:

  • zajęcia manualne, plastyczne, techniczne,
  • zajęcia muzyczne, ruchowe,
  • żywe słowo, teatralne formy pracy,
  • zajęcia sportowo – turystyczne, czytelniczo – medialne,
  • zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania dzieci,
  • zajęcia o charakterze korekcyjno – kompensacyjnym, wyrównawczo –dydaktycznym i terapeutycznym,
  • imprezy, uroczystości, konkursy świetlicowe, przedstawienia.

 

 

W placówce realizowane są następujące  zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania:

  • warsztaty ceramiczne,
  • warsztaty muzyczne,
  • warsztatach rękodzieła artystycznego,
  • warsztaty taneczne.