Placówka Wsparcia Dziennego – Świetlica Środowiskowa została powołana do życia w roku 2004 w ramach działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach.
Placówka wspiera rodziny przez objęcie dziecka działaniami wychowawczymi, opiekuńczymi i edukacyjnymi. Swoją działalnością pomaga dzieciom (tym samym rodzicom) przede wszystkim w zapewnieniu opieki wychowawczej, pokonywaniu trudności szkolnych i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków, organizowaniu wolnego czasu oraz realizuje programy socjoterapeutyczne i psychoprofilaktyczne. Wychowanie w świetlicy opiera się na zasadach etyki oraz na uniwersalnych wartościach, i ma na celu przygotowanie wychowanków i ich rodziców do właściwego i pełnego udziału w życiu społecznym na miarę ich indywidualnych możliwości.
Zasadniczym celem programu zajęć w świetlicy jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka, przygotowanie do życia w społeczeństwie, do stawania się pełnowartościowym człowiekiem, pełnym poczucia własnej wartości i godności ludzkiej, zdolnym do podejmowania dojrzałych decyzji, wolnym od nałogów. Ukształtowanie osobowości zgodnej z uznawanymi społecznie normami i wartościami można osiągnąć poprzez realizację celów głównych i szczegółowych.
Cele szczegółowe:
- Edukacyjne:
- Uczenie się rozpoznawania emocji.
- Poznawanie mechanizmów uzależnień.
- Poznawanie chorób społecznych.
- Uczenie się wybranych technik prac umysłowych.
- Zdobywanie umiejętności przekazywania własnej wiedzy.
- Uczenie się pełnienia określonych ról:
- dziecka w rodzinie,
- ucznia,
- kolegi
- Uczenie się rozwiązywania konfliktów między ludźmi.
- Nabywanie wiedzy na temat tradycji i obyczajów naszego kraju.
- Rozwojowe (dostosowane do potrzeb wiekowych uczestników)
Okres wczesnoszkolny
- Kształtowanie aktywności ruchowej i zabawy w grupie.
- Zdobywanie wiedzy o świecie.
- Rozwijanie twórczości dziecięcej.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach dorosły – dziecko, dziecko – dorosły, w sytuacjach nowych (nieznanych).
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach dziecko – dziecko, i podejmowania wspólnej aktywności.
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań.
Okres dorastania
- Kształtowanie umiejętności wyrażania się w różnych formach, zwłaszcza literackich, marzeniach i wyobrażeniach.
- Rozbudzanie samoświadomości.
- Rozwijanie świadomości przynależności do grup społecznych.
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów osobistych.
- Rozwijanie światopoglądu.
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań.
- Terapeutyczne
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie i zwiększenie poczucia własnej wartości.
- Odreagowanie napięć emocjonalnych.
- Dostarczenie pozytywnych treści o sobie.
- Rozpoznawanie swoich mocnych stron.
- Rozwijanie szacunku do siebie i innych.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa, szacunku i zaufania.
Realizacja programu
Poszczególne zadania i formy realizacji programu będą się odbywać przy użyciu następujących metod, technik i form pracy z dzieckiem.
Forma pracy:
- praca grupowa,
- praca indywidualna,
- praca w zespołach zadaniowych,
- praca w parach (binarna).
Metody pracy:
- psychodrama (odgrywanie ról i scenek),
- arteterapia,
- rysunek,
- dialog terapeutyczny,
- rozmowy w kręgu,
- gry i zabawy ruchowe,
- terapia przez zabawę,
- rundka,
- burza mózgów,
- opowiadanie (bajka, metafora),
- przedstawienie teatralne, kukiełkowe,
- mini – wykład,
Techniki pracy:
- zajęcia manualne, plastyczne, techniczne,
- zajęcia muzyczne, ruchowe,
- żywe słowo, teatralne formy pracy,
- zajęcia sportowo – turystyczne, czytelniczo – medialne,
- zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania dzieci,
- zajęcia o charakterze korekcyjno – kompensacyjnym, wyrównawczo –dydaktycznym i terapeutycznym,
- imprezy, uroczystości, konkursy świetlicowe, przedstawienia.
W placówce realizowane są następujące zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania:
- warsztaty ceramiczne,
- warsztaty muzyczne,
- warsztatach rękodzieła artystycznego,
- warsztaty taneczne.